Schrack Technik s.r.o.
  • Osvetlenie predajných priestorov

    Moderné osvetlenie priestorov tvoríme pomocou osvetľovacích sústav navrhnutých v súlade s fyziologickými a s psychologickými potrebami danej činnosti v konkrétnom priestore. V tomto prípade je cieľom upútať zákazníka na konkrétny produkt a vyzdvihnúť tak jeho hodnotu.

Ako zvýrazniť a nasvetliť produkty? Ako upútať mnoho pohľadov atraktívne presvetleným vstupným priestorom? Ako navodiť príjemnú atmosféru a presvedčiť tak zákazníkov, aby sa prešli priestorom Vašej predajne? To sú len niektoré z otázok, na ktoré odpovedáme vhodným plánovaním svetlenia predajných priestorov. Samozrejme nemožno zabudnúť na pracovisko pokladníka s jeho štandardnými požiadavkami na osvetlenie v zmysle normy.

Úspešní predajcovia dnes vytvárajú predajné priestory s jedinečným svetelným podpisom. Osvetlenie tak nepriamo pomáha spomenúť si na konkrétnu spoločnosť a dotvárať jej značku. Spoločnosť je následne odmenená vernými zákazníkmi a ich opakovanými návštevami. LED svietidlá možno kombinovať prakticky neobmedzeným spôsobom. Buď zvýrazníte nové produkty, alebo sa pokúsite zvýšiť predaj už existujúcich produktov. Často sme svedkami toho, že obchody na atraktívnych predajných miestach dbajú na starostlivé osvetlenie. Niekedy ich celkové osvetlenie obchodných priestorov znižuje samotnú atraktivitu v dôsledku nesprávneho dôrazu osvetlenia na vybrané produkty.

Bežné, každodenné položky osvetľujeme jednotným svetlom, zatiaľ čo tovar, na ktorý chceme prevažne poukázať si vyžaduje dodatočné osvetlenie. Koncepcia osvetlenia preto často prerastá štandardnú paletu svetelných zdrojov a efektov. To všetko preto, aby sme vytvorili charakteristickú atmosféru v danom priestore. Dramatické svetelné efekty, využitie farieb, rozoznateľná štruktúra svetla, ozdobné svietidlá, to všetko je súčasťou osvetlenia predajného priestoru.

Druhy osvetlenia predajných priestorov

  • Celkové osvetlenie: Toto osvetlenie je zamerané na rovnomerné pokrytie celého priestoru, aby sa eliminovala možnosť, že zákazníci prehliadnu niektoré vaše produkty. Zákazníci sa často vyhýbajú tmavým rohom a miestam v tieni.
  • Osvetlenie okolitého prostredia: Označuje celkové osvetlenie priestoru predajne. Osvetlenie okolitého prostredia má najväčší vyplv na celkovú atmosféru obchodu.
  • Miestne osvetlenie: Je umiestnené len lokálne a jeho cieľom je upozorniť na niekoľko výrobkov alebo na konkrétne miesto v obchode. Táto technika je bežná v luxusných predajniach.

Na obrázku je znázornené celkové rovnomerné osvetlenie predajne

Príklad celkového rovnomerného osvetlenia možno vidieť na osvetlení predajných priestorov autosalónu. Rovnomerné osvetlenie bez viditeľných akcentov je v tomto prípade opodstatnené, pretože všetky autá v predajni sú pomerne veľké na to, aby ste ich neprehliadli.

Na spodnom obrázku vidíme príklad osvetlenia predajne, ktorej základ tvorí osvetlenie okolitého priestoru. Osvetlenie okolitého prietoru v tomto obchode zabezpečuje skupina šiestich zapustených svietidiel typu downlight. Taktiež si všimnite skupinu stropných downlight svietidiel so slabším svetleným tokom umiestnených tesne pri vchode. Táto skupina svietidiel priťahuje zákazníkov ku vstupu a kladie dôraz na uvítanie. Reflektorové svietidlá namontované na trojfázovom lištovom systéme zas poskytujú dôraz na osvetlenie regálov. Pokladňa sa považuje za pracovisko a je nevyhnutné osvetliť ju v zmysle normy. Dodatočne sa osvetľuje reflektorom, ktorý ju uľahčuje zákazníkom nájsť. Výklad predajne je dodatočne osvetlený skupinou šiestich reflektorových svietidiel umiestnených lištovom systéme.

 

Ako navodiť správnu atmosféru?

Najprv popremýšľajte o tom, ako chcete, aby sa zákazníci cítili, keď prídu do vášho obchodného priestoru. V prvom kroku si vyskúšajte, ako niektoré svietidlá pracujú v priestore. V druhom kroku sa rozhodnite pre farbu (bielej farby) svetla vyžarovaného zo svetelných zdrojov. Voľba svetelných zdrojov, ich usporiadanie ako aj samotná farba dotvára celkovú atmosféru.
  
Krok 1: Vyberte typ svietidla

Na obrázku vpravo vidíte niektoré typy svietidiel pre osvetlenie predajne. Môžete si vybrať závesné, pevné alebo výkyvné svietidlo, prisadené alebo zapustené svietidlo, reflektorové, lištové a pod. V závislosti od účelu konkrétnej časti priestoru vyberte vhodný typ svietidiel pre danú časť priestoru.


Krok 2: Vyberte teplotu (bielej) farby svetla

Ďalším spôsobom vytvorenia atmosféry je použitie vhodného bieleho svetla. Farba bieleho svetla sa označuje v závislosti na teplote v jednotkách Kelvin. Existujú tri kategórie: <= 3300K teplá biela, od 3300K do 5000K = neutrálna biela,> = 5000K denné svetlo, studená biele. Teplé biele svetlo evokuje v ľuďoch pocit uvoľnenia a pohodlnosti, zatiaľ čo chladnejšie biele svetlo pomáha vidieť výrobky zreteľnejšie a zvyšuje ich sústredenosť na daný produkt. Chladnejšia biela farba robí miestnosť priestrannejšou, teplá biela farba zase vytvára dojem poznania priestoru. Takže ak máte malý obchod, ktorý sa snažíte urobiť väčším, použijte svetelné zdroje najmenej 4000K a viac. Ak sa snažíte vyvolať zmysel pre nostalgiu, použite vo svojom obchode 3000K alebo menej.

Vytváranie vizuálneho dojmu

Pre vytváranie kontrastov na vašich produktoch môžete použiť viac svetelných zdrojov. Kontrast sa využíva na prilákanie návštevníkov na špeciálne produkty. Aby ste toho dosiahli, je potrebné použiť a umiestniť reflektorové svietidlá tak, aby smerovali na požadovanú oblasť. Pozrite si príklady zvýraznenia výrobkov s reflektormi na obrázkoch dole. Pre lepšu účinnosť ponechajte pozadie týchto objektov v tieni.

Najdôležitejšie miesto, ktoré treba správne zdôrazniť a zvýrazniť, sú regále. Sú odrazom predajného priestoru a sú rozhodujúce pre upútanie pozornosti. Vo výkladoch je potrebné presne "umiestniť" svetlo na požadované výrobky. To sa najlepšie dosiahne pomocou reflektorových svietidiel s úzkym vyžarovaním. Pri zvýrazňovaní produktov a dôležitých miest buďte opatrní! Nemôžete sa snažiť poukazovať na každú oblasť obchodu, pretože v skutočnosti stratíme kontrast! Koľkokrát ste vstúpili do obchodu a bola Vám nepríjemná príliš veľká intenzita osvetlenia a množstvo bieleho svetla? Ak chcete zvýrazniť väčšiu oblasť, namiesto priameho osvetlovania produktu zvýraznite túto oblasť podsvietením. Takéto osvetlenie je obzvlášť účinné ak chcete, aby v ňom používatelia zostali čo najdlhšie. Pre túto možnosť použite LED pásy umiestnené na okraji políc, ktoré sú skryté pred priamym pohľadom. Podsvietenie bude následne vytvárať jemnejšie a intímnejšie prostredie. Obrázky pod týmto textom znázorňujú príklady podsvietenia políc. Správne osvetlenie môže pomôcť zvýšiť predaj. Svojim zákazníkom môžete vytvoriť jedinečnú a neopakovateľnú návštevu obchodu. Možno budete musieť vyskúšať viaceré typy svietidiel a svetelných zdrojov a kombinácie bielej farby, aby ste zistili, čo je pre Váš sortiment a predajňu najvhodnejšie. Ak sa nebojíte kombinovať a ak to produkty umožňujú, experimentujte aj s monochromatickými svetelnými zdrojmi, ale nenechajte sa chytiť do pasce dynamickej zmeny farieb skrz celé spektrum. Ľudia na to nie sú zvyknutí a jednoducho sa necítia dobre, ak sú vystavený konštantným dlhotrvajúcim zmenám farby. Ak máte akékoľvek pochybnosti, Schrack Technik je tu pre Vás.

Naši špecialisti Vám poradia a poskytnú najlepšie riešenie pre svetlo do vašich obchodných priestorov.

Zdroj:https://www.schrack.hr/know-how/rasvjeta/rasvjeta-za-prodajne-prostore/

K dispozícii pre Vás!

Náš nový katalóg je Vám k dispozícii na všetkých pobočkách Schrack Technik STORE. Môžete si ho ale prelistovať aj v pohodlí Vášho domova či kancelárie a to v tlačenej, ako aj v interaktívnej verzii. Doručíme Vám ho samozrejme ZDARMA. 

Stiahnuť katalóg v PDF

Prelistovať online

Možnosť objednať katalóg v eshope čoskoro!