Schrack Technik s.r.o.

Budúcnosť dopravy je v elektromobilite

Jedným z dlhodobých cieľov, ktorý sa firme Schrack Technik, s. r. o., darí napĺňať je, že sa podieľa na rozširovaní sietí nabíjacích staníc v Rakúsku, v Nemecku, Slovinsku, Chorvátsku, čiastočne aj na Slovensku a v Českej republike a v ďalších krajinách EÚ. Napríklad v Rakúsku, v krajine našej materskej spoločnosti je v prevádzke vyše 3000 verejných nabíjacích staníc, z toho sú stovky značky Schrack. Prispievame tým k celkovému rozvoju elektromobility v rámci celej Európy. 

Rozvoj elektromobility zaznamenal v posledných piatich rokoch výrazný technologický progres. Dostupnosť a zlepšený komfort ako aj narastajúci počet nabíjacích možností v Európe pomaly naznačuje, že zatiaľ síce pomalšie ako sa všeobecne očakávalo, ale predsa len dochádza k prechodu z konvenčných automobilov so spaľovacím motorom aj na elektromobily. Podľa odhadu spoločnosti SEVA (Slovak Electric Vehicle Association) pribudne pri konzervatívnom scenári do roku 2025 na slovenské cesty celkovo 36 000 elektrických vozidiel a toto číslo má narásť do roku 2030 na približne 141 000. K podpore predaja elektromobilov je však určite potrebné vybudovať dostatočnú verejnú infraštruktúru nabíjacích staníc a zároveň budovať a inštalovať jednoduché nabíjacie stanice v domácnostiach, v súkromných garážach, u zamestnávateľov, aj na parkoviskách. Na Slovensku je dnes sieť redšia a pozostáva z nabíjacích staníc hlavne na ceste z Bratislavy po diaľnici D1 do Košíc (44) (zdroj: e-tankstellen-finder.com). Možnosti nabíjania sú tak u nás vo väčšej miere závislé na majiteľovi nehnuteľnosti a poskytnutí nabíjacieho miesta aj prívodu elektriny, alebo sa používateľ elektromobilu musí spoľahnúť na seba a nabíjať doma.

Ako výrobca a dodávateľ nabíjacích staníc v rôznych technických vyhotoveniach preberáme aj my spolu s našimi obchodnými partnermi spoluzodpovednosť za životné prostredie. Okrem veľkých a komplikovaných nabíjacích staníc pre verejný sektor začíname s predajom jednoduchých, cenovo dostupných a veríme, že aj dizajnom zaujímavých nabíjacích staníc, zo série i-Charge CION. „Nabíjačky“ CION poskytujú ľahkú a rýchlu inštaláciu a bezpečné nabíjanie elektromobilu. Je tu ale jedno obmedzenie. Užívateľ musí mať dostatočnú výkonovú kapacitu prípojky, alebo si dočasne nastaviť znížený prevádzkový výkon na nabíjacej stanici.

Striedavé napájacie napätie sa mení na jednosmerné pomocou zabudovaných elektrických komponentov, či už v elektromobile alebo v nabíjacej stanici. Ďalšie riadiace obvody súčasne kontrolujú priebeh nabíjania, teplotu a napätie batériových článkov, aby mohli optimalizovať nabíjací proces.Dodávka elektrickej energie prebieha pri pokročilých nabíjacích systémoch vrátane prenosu údajov cez špeciálnu zásuvku a nabíjací kábel. Nabíjanie elektromobilov majiteľ vozidla väčšinou rieši doma, alebo na parkovisku v práci nabíjačkami so striedavým výstupným napätím a prúdom ale na trhu sú aj rýchlonabíjačky DC, ktoré dokážu rýchlo a efektívne doplniť elektrickú energiu pred pokračovaním v jazde hlavne na dlhších trasách.

Dĺžka nabíjania je závislá od celkovej kapacity nabíjanej batérie, od výkonu nabíjačky a od dostupného výkonu z elektrickej siete. Priemerná dĺžka nabíjania pre 60 kW batériu z najnižších hodnôt do maximálneho nabitia je pri nabíjaní z bežnej zásuvky 12 až 24 hodín (mód 1), pri nabíjaní zo siete nabíjačkou (mód 3 – 22 kW) zhruba 2 hodiny, a pri dobíjaní DC rýchlonabíjačkou (mód 4 a 50 kW) približne 1 hodina. Nabíjačky HPC (High Power Charger) s výkonom až 350 kW umožňujú nabíjanie v oveľa kratších časoch. Ale keďže batérie v elektromobiloch sa väčšinou pri bežnej dennej premávke nevybijú do minima, sú reálne nabíjacie časy o niečo kratšie.

Momentálne rozoznávame tri spôsoby nabíjania. Prvým je pomalé nabíjanie cez obyčajnú zásuvku v domácností alebo v garáži, kde je užívateľ limitovaný elektrickými vlastnosťami zásuvky a istiaceho prvku.Druhou možnosťou, výrazne rýchlejšou a efektívnejšou, je použitie nabíjacej stanice so striedavým napätím na výstupe. Výkonové rozmedzie začína na jednofázových 3,7 kW a končí pri trojfázových 43 kW so štandardizovaným pripojovacím systémom (typ 2). Riadenie nabíjacieho procesu zabezpečuje optimálny proces nabíjania.Tretím a najrýchlejším spôsobom, ako nabiť batériu v elektromobile, je použitie DC-nabíjačky (tzv. CHAdeMO, CCS, HPC ). Nabíjací výkon je podstatne väčší, a preto môže byť nabíjanie výrazne rýchlejšie. V závislosti od výkonu nabíjacej stanice a od kapacity batérie elektromobilu je možné nabiť batériu za 10 až 30 minút na 80 percent menovitej kapacity.

Naše nové nabíjacie stanice i-CHARGE CION sú k dispozícii popri variante „home“ pre domácnosti v dvoch prevedeniach, „semipublic“ napríklad pre firmy, bytové domy, komunálnu sféru, a „public“ pre verejné parkoviská. Majú v sebe zabudované príslušenstvo pre identifikáciu používateľa a aktiváciu nabíjania, alebo aj systém pre spoplatnenie nabíjania. Nabíjací proces je možné spustiť pomocou vydanej karty RFID alebo cez aplikáciu. Pre zmeranie odoberanej elektrickej energie počas nabíjania môže byť nabíjačka CION vybavená aj ciachovaným elektromerom a online komunikáciou pre vyúčtovanie elektrickej energie spotrebovanej počas nabíjania.

V prvom rade je potrebné povedať, že ide o nabíjacie stanice so striedavým napätím. Stav pohotovosti alebo pripravenosti k nabíjaniu je signalizovaný zelenou LED diódou. Pripojenie nabíjaného vozidla je rozpoznané automaticky a u typu Home začína nabíjať ihneď. Typ Semipublic je vybavený čítačkou kariet RFID a k nabíjaniu dochádza až po priložení platnej karty. Stav nabíjania je následne signalizovaný blikaním zelených LED. Akceptovanie priloženej karty je signalizované modrou farbou. Nabíjací systém elektromobilu (BMS – Battery management system) reguluje nabíjací proces a zabezpečí rýchle, plynulé a batériu šetriace nabíjanie. Vytiahnutím nabíjacieho kábla na ľubovoľnom konci sa ukončí nabíjanie a okamžite a bezpečne odpojí napätie na výstupe nabíjačky.

Typy nabíjacích staníc i-CHARGE CION

Nabíjacia stanica i-CHARGE CION HOME je určená hlavne pre priestory domov a súkromných garáží, nakoľko neobsahuje identifikačný RFID systém. Jednoducho pristavte auto ku nabíjačke a pripojte ho k nej pomocou pevne pripojeného kábla typu 2 alebo zapojte kábel do zásuvky typu 2. Na tejto nabíjačke je možné nastaviť výkon nabíjania od 3,7 až do 11 alebo 22kW (podľa typu). Momentálne sú v predaji dva typy staníc i-CHARGE CION HOME a to so zásuvkou do 22 kW alebo s pevným káblom do 11 kW. Nabíjacia stanica i-CHARGE CION SEMIPUBLIC je určená na miesta, kde je potrebné poskytnúť prístup k nabíjaniu len určitej selektívnej skupine ľudí. Ide napríklad o firemné parkoviská, bytové domy, ale aj vyhradené parkovacie miesta, ku ktorým majú prístup ďalší ľudia. Nabíjanie je zabezpečené a odomkne sa pomocou zabudovanej čítačky RFID, ktorá dokáže identifikovať až 75 rôznych RFID kariet. Tento typ nabíjacej stanice je vybavený zásuvkou typu 2 a môže mať nabíjací výkon nastavený od 3,7 do 22 kW. Našu ponuku uzatvára stanica i-CHARGE CION PUBLIC, ktorá je vybavená meraním spotreby elektrickej energie a prenosom údajov, preto je vhodná pre verejné parkoviská, hotely a nákupné centrá. Vďaka online prepojeniu pomocou štandardizovaného rozhrania OCPP bude možné nabíjanie spoľahlivo a bezpečne účtovať zákazníkom. Všetky varianty i-CHARGE CION je možné namontovať na stenu alebo na originálne nerezové stĺpiky pre 1 alebo dve nabíjacie stanice.

Podľa platných noriem musí byť každá nabíjacia stanica chránená pred jednosmernými reziduálnymi prúdmi 6mA. Pri niektorých nabíjacích staniciach je z tohto dôvodu potrebné používať drahé prúdové chrániče typu B, alebo podobné (napríklad typ EV: BDEV4403--), ktoré tento prúd detegujú.

Nabíjacie stanice i-Charge Cion však obsahujú zabudované RCMU (residual current measuring unit), ktoré spoľahlivo tieto prúdy deteguje. Preto je možné tieto nabíjacie stanice predistiť len prúdovým chráničom typu A a ističom s charakteristickou vypnutia C (menovitý prúd podľa nastaveného max. nabíjacieho výkonu).

VYBRANÉ TECHNICKÉ INFORMÁCIE NABÍJACÍCH STANÍC I-CHARGE SCHRACK CION

  • Nabíjací výkon 3,7 až 22 kW (možnosť manuálneho obmedzenia max. nabíjacieho výkonu)
  • Rozmery/hmotnosť: 490 x 274 x 180 mm/4 - 7,5 kg (podľa typu)
  • Teplotný rozsah/krytie - 30 až + 50 °C/IP 54 (pre vonkajšie použitie)
  • Materiál krytu/mechanická odolnosť: Polykarbonát/IK10, odolnosť voči UV, odolnosť voči nárazu
  • Odporúčané istenie: ističom 3f C/32 A, prúdovým chránič 3f typ A, prúdovým chráničom DC (detekcia DC 6 mA podľa STN EN 61851)
  • Certifikácia CE, TÜV
  • Normy a predpisy: STN EN 61851 (mód 3),
  • Farba: svetlo šedý kryt, šedá spodná časť, šedá predná časť
  • Rozhrania: RS232, Modbus RS485, RFID lokálne, RFID OCPP cez GSM (podľa typu)
  • Vyrobené v EÚ

Nabíjacie stanice i-Charge Cion v eshope

Brožúrka i-Charge Cion

Webinár - nabíjacie stanice i-Charge CION - Autor: Michal Oplt

Mohlo by Vás zaujímať

Nabíjacie stanice i-CHARGE CION
Nabíjacie stanice i-CHARGE CION

Nabíjacie stanice od spoločnosti Schrack Technik vyznačujúce sa kompaktným a priaznivým dizajnom v rôznych verziách.

Fotovoltické ostrovné systémy
Fotovoltické ostrovné systémy

Obnoviteľné zdroje energie a ich udržateľnosť sú dôležitými témami aj u nás!